طرز تهیه دمپختک با کوفته قلقلی

طرز تهیه دمپختک با کوفته قلقلی , دستور پخت دمپختک با کوفته قلقلی

دمپختک با کوفته قلقلی یک پلوی مخلوط و بی دردسر می باشد، که در زمان هایی که فرصت زیادی برای آماده کردن غذا نداریم، می تواند بهترین گزینه به حساب آید. دمپختک را با سالاد شیرازی یا ماست سرو میکنند. امیدواریم از طعم بی نظیر آن در کنار خانواده لذت کافی را ببرید، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپختک با کوفته قلقلی در ادامه با سایت میریتو همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۳ پیمانه
گوشت چرخکرده۲۵۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
شنبلیله خشکبه میزان لازم
نمک، فلفل، زردچوبهبه میزان لازم
روغنبه میزان لازم

طرز تهیه دمپختک با کوفته قلقلی

مرحله اول

برای تهیه دمپختک با کوفته قلقلی، ابتدا برنج را پاک می کنیم و می شوییم. زمانی که آب برنج زلال شد تا سطح روی آن آب ولرم می گیریم و نصف قاشق غذاخوری نمک درون آن اضافه می کنیم و بسته به نوع آن به مدت ۱ تا ۲ ساعت زمان می دهیم تا خیس بخورد.

مرحله دوم

در ادامه پیازها را پوست می گیریم و می شوییم. یکی از پیازها را با رنده ریز، رنده می کنیم و درون صافی می ریزیم تا آب اضافی آن خارج شود. گوشت چرخ کرده را در کاسه گودی می ریزیم و پیازهای رنده شده را به آن می افزاییم.

مرحله سوم

آنوقت مقداری نمک و فلفل و زردچوبه به همراه شنبلیله خشک به کاسه حاوی گوشت و پیاز اضافه می کنیم و خوب با هم مخلوط می کنیم تا مایه چسبناک و منسجمی به دست آید. بعد از آن یه اندازه ۲ بند انگشت از مایه را برمی داریم.

مرحله چهارم

سپس با دست گوشت ها را به شکل توپکی درست می کنیم تا باقی مواد گوشتی به پایان برسد. کوفته های قلقلی را درون سینی می چینیم و روی آن سلفون می کشیم و در یخچال قرار می دهیم تا بافت گوشت خودش را جمع کند.

مرحله پنجم

در این فاصله سیب زمینی ها را پوست می گیریم و روی تخته آشپزخانه به شکل مکعبهای متوسط خرد می کنیم و درون آب سرد می ریزیم تا نشاسته سیب زمینی خارج شود. قابلمه ای را که برای پخت دمپختک در نظر داریم آماده می کنیم.

مرحله ششم

حرارت زیر قابلمه را ملایم می کنیم و مقداری روغن کف آن می ریزیم و کوفته های قلقلی را به قابلمه اضافه می کنیم و با قاشق به طور همزمان تفت می دهیم تا تمامی قسمت ها یکدست سرخ شوند.

مرحله هفتم

در این زمان تا سرخ شدن گوشت ها، پیاز باقی مانده را رنده می کنیم و آب اضافی آن را می گیریم و بعد از اینکه گوشت قلقلی را از قابلمه خارج کردیم پیازهای رنده شده را در همان قابلمه تفت می دهیم تا کاراملی شود.

نکته:

اگر از طعم سیر خوشتان می‌آید، می‌توانید دو حبه سیر هم رنده و به غذا اضافه کنید.

مرحله هشتم

گام بعدی رب گوجه را به همراه کمی نمک به پیازها می افزاییم و تا خوشرنگ شدن رب و آزاد شدن بوی خامی، رب را تفت می دهیم و سیب زمینی های خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم. حالا کوفته قلقلی را به قابلمه ریخته و با هم مخلوط می کنیم.

نکته:

همراهان میریتو دقت کنید، سیب زمینی را می توانید در کمی روغن به صورت جداگانه سرخ کنید، و وقتی برنج به جوش آمد به آن اضافه کنید.

مرحله نهم

در ادامه آبی که برنج را در آن خیسانده بودیم خالی می کنیم و برنج را درون قابلمه می ریزیم و ۲ لیوان آب به آن می افزاییم و حرارت را زیاد می کنیم تا به جوش برسد. با استفاده از قاشق مواد داخل قابلمه را زیر و رو می کنیم.

نکته:

لازم است بدانید در صورت دلخواه می توانید کوفته قلقلی ها را درون دمپختک مخلوط نکنید و هنگام سرو کنار دیس قرار دهید.

مرحله دهم

در نهایت بعد از این که آب برنج تبخیر شد، زیر قابلمه را کم می کتیم و درب آن را می گذاریم تا به مدت ۴۵ دقیقه دمپختک ما دم بکشد. در آخر بعد از زمان تعیین شده درون قابلمه برنج را مخلوط می کنیم،سپس درون دیس می کشیم و با سالاد شیرازی یا ماست سرو می کنیم. نوش جان

نکته:

اگر برنج را زود برداشتید و هنوز خام بود، به اندازه ی یک فنجان آب جوش به برنج اضافه کنید و اجازه دهید تا مجددا با شعله ی ملایم دم بکشد. برای دم کشیدن بهتر کته کوجه می توانید از شعله پخش کن استفاده کنید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 10 خرداد 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام میریتو و لینک مستقیم بلا مانع است.