طرز تهیه دمپختک باقالی خوشمزه و مجلسی با نکات کامل

طرز تهیه دمپختک باقالی

طرز تهیه دمپختک باقالی

دم پخت کردن برنج، شیوه‌ای آسان برای پخت برنج محسوب می‌شود و برنجی که از این طریق طبخ شود، به عنوان دمپختک شناخته می‌شود. در آشپزی سنتی ایران از دمپختک در کنار سایر مواد غذایی برای پخت انواع مختلفی از خوراک‌ها و غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. به طور معمول از انواع سبزیجات و حبوبات در ترکیب با برنج برای تهیه دمپختک بهره می‌گیرند. این روش پخت برنج ایرانی در آزاد شدن عطر و طعم واقعی برنج تاثیر بسزایی دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپختک باقالی در ادامه با سایت میریتو همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۲ پیمانه
باقالی۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد بزرگ
کرهبه مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه دمپختک باقالی

مرحله اول

برای تهیه دمپختک باقالی ابتدا برنج را می شوییم و بعد از شفاف شدن آب برنج، تا سطح روی آن را آب ولرم می ریزیم و ۱ قاشق چایخوری نمک اضافه می کنیم و بسته به نوع آن به مدت ۱ تا ۲ ساعت اجازه می دهیم تا بافت برنج نرم شود.

مرحله دوم

در ادامه باقالی را تمیز می کنیم و پوست آن را جدا می کنیم. حالا مغز باقالی را لپه ای می کنیم و  می شوییم. سپس درون آبکشی می ریزیم تا آب آن خارج شود. قابلمه ای را روی حرارت متوسط قرار می هیم.

نکته:

در طرز تهیه دمی باقالی، نسبت برنج و باقالی باید همیشه دو به یک باشد.

مرحله سوم

اکنون کمی روغن به قابلمه می ریزیم و بعد از اینکه خوب داغ شد، باقالی ها را به قابلمه می افزاییم و با استفاده از قاشق تفت می دهیم تا سرخ شوند. سپس کمی فلفل و زردچوبه روی باقالی می پاشیم و تاآزاد شدن بوی ادویه ها تفت دادن را ادامه می دهیم.

نکته:

از آنجا که در طرز تهیه دمی باقلا از رب گوجه‌فرنگی استفاده نمی‌شود و رنگ آن به زردچوبه وابسته است، پس در مصرف آن دست‌ودلباز باشید.

نکته:

لازم است بدانید، تفت دادن باقالی باعث می شود هنگام پختن له نشوند.

مرحله چهارم

آنوقت ۳ لیوان آب به قابلمه حاوی باقالی می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا مدت ۱۵ دقیقه به آرامی نیم پز شوند. در این فاصله آبی که در آن برنج خیساندیم را خالی می کنیم و به قابلمه حاوی باقالی می افزاییم.

نکته:

مقدار آبی که برای پخت برنج استفاده می‌کنید، باید یک پیمانه بیشتر از مقدار کل برنج باشد.

مرحله پنجم

سپس مقداری کره به برنج اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا به جوش برسد. بعد از اینکه آب برنج تبخیر شد، دور برنج را با استفاده از قاشق جمع می کنیم تا خشک نشود. حالا درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی قابلمه قرار می دهیم.

مرحله ششم

گام بعدی حرارت را کم می کنیم تا دمپختک باقالی به آرامی دم بکشد. در این فاصله پیاز را پوست می گیریم و می شوییم. اکنون روی تخته آشپزخانه به شکل خلال باریک خرد می کنیم و تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم تا گرم شود.

نکته:

برای پخت دمپختک یا برنج کته نباید موقع جوشیدن، آن را هم بزنید؛ زیرا این کار باعث خردشدن برنج می‌شود.

مرحله هفتم

زمانی که تابه گرم شد به مقدار لازم روغن درون آن می ریزیم و پیازهای خرده شده را به آن می افزاییم. وقتی پیاز سبک شد و کاراملی رنگ شد، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. بعد از ۴۵ دقیقه دمپختک را درون قابلمه مخلوط می کنیم.

مرحله هشتم

در آخر دمپختک را درون دیس مورد دلخواه می کشیم و با پیاز داغ تزئین می کنیم و با سالاد شیرازی یا ترشی سرو می کنیم. نوش جان

نکته:

پژوهشگران طب سنتی مصرف این غذا را توصیه می کنند و معتقدند از پوکی استخوان جلوگیری و انرژی بدن را افزایش می دهد. این غذا با این خاصیت ها را حداقل ماهی یک بار در برنامه غذایی خود حتما قرار دهید.

دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 12 خرداد 1402

نظرات شما پس از بررسی و تایید مدیر نمایش داده می شود.

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام میریتو و لینک مستقیم بلا مانع است.