طرز تهیه خوراک دال عدس خوشمزه و مخصوص با نکات کامل

طرز تهیه خوراک دال عدس خوزستانی

طرز تهیه خوراک دال عدس خوزستانی

خوراک دال عدس خوزستانی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار خوزستانی است که مانند عدسی طبخ می شود. این غذای مقوی را می توان در زمان هایی که انژی کافی ندارید تهیه کرده و از خواص آن بهره ببرید، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خوراک دال عدس خوزستانی در ادامه با سایت میریتو همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
دال عدس۲ پیمانه
سیر۳ حبه
سیب زمینی۱ عدد بزرگ
پیاز۲ عدد بزرگ
آب نارنج۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک و روغنبه مقدار لازم
زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه خوراک دال عدس خوزستانی

مرحله اول

برای فراهم کردن خوراک دال عدس خوزستانی به سبک خوزستانی، شروع کار عدس های قرمز را که به دال عدس شناخته شده است، آبکشی کرده و داخل کاسه ای جادار منتقل می کنیم. آنگاه تا سطح روی آن آب ولرم می ریزیم تا به مدت ۳ ساعت خیس بخورد.

نکته:

لازم است دال عدس کاملا خیس خورده تا علاوه بر نرم شدن دانه ها، نفخشان گرفته شده تا در زمان پخت زمان کمتری صرف پخت کنیم.

مرحله دوم

بعد از زمان تعیین شده، قابلمه ای را که برای پخت خوراک در نظر داریم آماده کرده و آب دال عدس را دور می ریزیم. سپس ۳ پیمانه آب را به همراه دال عدس داخل قابلمه می افزاییم. حالا قابلمه را روی حرارت متوسط می گذاریم تا به دمای جوش برسد.

مرحله سوم

در ادامه پیاز و سیب زمینی را بعد از پوستگیری آبکشی کرده و سیب زمینی را روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می کنیم. آنوقت درون قابلمه حاوی دال عدس اضافه کرده تا مواد با هم پخته شوند. در همین حین پیاز را ریز نگینی خرد می کنیم.

مرحله چهارم

در این قسمت تابه ای را روی حرارت متوسط گذاشته و کمی روغن می ریزیم تا داغ شود. حالا پیاز خرد شده را داخل تابه می ریزیم و تا جاییکه بافت پیاز سبک و طلایی شود، تفت دادن را ادامه می دهیم. بنابراین نوبت اضافه کردن سیر به پیاز می باشد.

مرحله پنجم

برای این منظور پوست سیر را جدا کرده و بعد از شستشو با استفاده از رنده ریز رنده زده و به پیاز می افزاییم. وقتی که عطر سیر در فضا پیچید، کمی زردچوبه و فلفل سیاه روی آنها می پاشیم و تفت داده تا رنگ و عطر ادویه با مواد آمیخته شود.

مرحله ششم

گام بعدی رب گوجه فرنگی را درون تابه می ریزیم و به مدت ۱ دقیقه تفت می دهیم تا علاوه بر گرفتن بوی خامی اش، خوشرنگ و براق شود. سپس کمی از مواد درون قابلمه را زیر دندان تست کرده و در صورتیکه کاملا نرم شده بود، قابلمه را کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

در این مرحله با استفاده از میکسر یا گوشتکوب برقی سیب زمینی و دال عدس را پوره می کنیم تا یکدست شود. آنگاه ترکیب سس رب گوجه فرنگی درون تابه را به قابلمه خوراک دال عدس می افزاییم. حالا آب نارنج را روی مواد درون قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

زمانیکه مواد را با هم مخلوط کردیم، روی حرارت ملایم گذاشته تا خوراک به قوام مطلوب برسد. بعد از اینکه خوراک کاملا مزه دار شد و آب اضافی درون قابلمه کشیده شد، خوراک دال عدس را داخل ظرف می کشیم و در کنار نان تازه سرو می کنیم.

نکته:

همراهان میریتو در آخر می توانید خوراک را با باقیمانده پیاز داغ و سس رب گوجه فرنگی تزئین کرده و از آب لیمو ترش به عنوان چاشنی استفاده کرد. نوش جان

دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 9 فروردین 1403

نظرات شما پس از بررسی و تایید مدیر نمایش داده می شود.

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام میریتو و لینک مستقیم بلا مانع است.