طرز تهیه شورک پلو خوشمزه و مخصوص با نکات کامل

طرز تهیه شورک پلو

طرز تهیه شورک پلو

شورک پلو یکی از پلوهای سنتی ایرانی بوده که مختص مردم خوب طالقان است. مردم این شهر شورک پلو را بسیار طبخ کرده و طرفداران زیادی دارد. اما شورک یک گیاه تره مانند کوهی است که مزه ای مانند پیازچه و تره اما کمی تندتر دارد و فوق العاده پر خاصیت می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شورک پلو در ادامه با سایت میریتو همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
برنج۳ پیمانه
شورک (سبزی کوهی)نیم کیلو
کرهبه مقدار لازم
نمک و روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه شورک پلو

مرحله اول

برای فراهم کردن شورک پلو ساده و مقوی به سبک طالقان، شروع کار برنج را شسته و تا سطح روی آن آب سرد و ۱ قاشق غذاخوری نمک می افزاییم. اجازه می دهیم برنج بسته به نوع تازه بودنش به مدت ۲ ساعت کاملا خیس بخورد.

مرحله دوم

در این فاصله سبزی کوهی و مخصوص را که شورک نام دارد، پاک کرده و درون ظرفی می خیسانیم تا گرد و غبارشان کاملا از بین برود. بعد از شستشو درون صافی ریخته تا آب اضافی شان خارج شود. سپس روی تخته آشپزخانه، درشت خرد می کنیم.

مرحله سوم

بعد از زمان تعیین شده، قابلمه را که برای پخت برنج در نظر داریم تا نیمه آب پر کرده و روی حرارت زیاد گذاشته تا به دمای جوش برسد. حالا آب برنج خیسانده شده را دور ریخته و برنج را به آب در حال جوش می افزاییم تا به مدت ۷ الی ۱۰ دقیقه بجوشد.

مرحله چهارم

اکنون دانه ای از برنج را زیر دندان تست کرده و در صورتیکه اطراف برنج نرم و مغز آن سفت بود، درون صافی ریخته تا آب اضافی شان کاملا خارج شود. قابلمه را بعد از آبکشی روی حرارت می گذاریم و ته دیگه مورد دلخواه را کف قابلمه می چینیم.

مرحله پنجم

در این مرحله سبزی شورک را به صورت لایه لایه با برنج درون قابلمه منتقل کرده تا مواد به پایان برسد. درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی قابلمه گذاشته تا پلو کاملا بخار کند. آنوقت شعله پخش کن را زیر قابلمه قرار داده تا به مدت ۱ ساعت دم بکشد.

نکته:

همراهان میریتو لازم است بدانید این پلو را به صورت سنتی بدون استفاده از گوشت یا مرغ سرو می شود. اما در صورت علاقه می توان با ماهی نوش جان کرد.

دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 1 فروردین 1403

نظرات شما پس از بررسی و تایید مدیر نمایش داده می شود.

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام میریتو و لینک مستقیم بلا مانع است.