طرز تهیه کله گنجشکی خوشمزه و مجلسی با نکات کامل

طرز تهیه کله گنجشکی

طرز تهیه کله گنجشکی

کله گنجشکی یکی از خوراک های سنتی ایرانی بوده که طرفداران زیادی دارد. کله گنجشکی را می توان به آسانی در کمترین زمان طبخ کرده و به همراه برنج یا نان سرو کرد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کله گنجشکی در ادامه با سایت میریتو همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
گوجه فرنگی۴ عدد متوسط
پیاز۲ عدد متوسط
سیب زمینی۳ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه و روغنبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه کله گنجشکی

مرحله اول

برای فراهم کردن کله گنجشکی خوشمزه، شروع کار پیاز ها را بعد از پوستگیری شسته و یکی از آنها را با استفاده از رنده ریز داخل کاسه ای جادار رنده می کنیم. آنگاه با فشار دستمان آب پیاز را گرفته و گوشت چرخ کرده را به پیاز می افزاییم.

مرحله دوم

در ادامه کمی نمک، زردچوبه، فلفل سیاه را به همراه ۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی روی گوشت می پاشیم و با دست به مدت ۵ دقیقه کاملا ورز داده تا مواد گوشتی کاملا چسبنده و یکنواخت شود. حالا مواد را به مدت ۱ ساعت درون یخچال می گذاریم.

نکته:

در صورتی که زمان کافی برای استراحت دادن گوشت نبود، می توان بلافاصله بعد از ورز دادن مایه گوشت را قلقلی کنیم.

مرحله سوم

بعد از زمان مقرر مواد را از یخچال خارج کرده و به اندازه یک گردو از مواد جدا می کنیم. سپس به حالت قلقلی حالت می دهیم. تابه ای مناسب را روی حرارت متوسط می گذاریم و کمی روغن درون تابه ریخته تا کاملا داغ شود.

مرحله چهارم

اکنون کوفته های قلقلی را یکی یکی درون تابه می چینیم و اجازه می دهیم گوشت علاوه برتغییر رنگ، کاملا سرخ شود. در همین حیت پوست سیب زمینی را جدا کرده و روی تخته آشپزخانه به صورت حبه ای خرد می کنیم.

مرحله پنجم

گام بعدی سیب زمینی را درون صافی ریخته و تمیز می شوییم تا نشاسته موجود در سیب زمینی خارج شود. مجددا تابه را روی حرارت گذاشته و سیب زمینی ها را درون تابه تفت می دهیم تا به خوبی سرخ و پخته شوند.

مرحله ششم

در این مرحله پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد کرده و بعد از خارج کردن سیب زمینی، درون تابه تفت می دهیم تا شیشه ای شود. آنوقت کمی زردچوبه و فلفل سیاه روی پیاز می پاشیم و با هم مخلوط کرده تا یکنواخت شوند.

مرحله هفتم

قسمت بعدی رب گوجه فرنگی را به پیاز می افزاییم و به مدت ۱ دقیقه تفت داده تا خوشرنگ و براق شود. سپس گوجه فرنگی را شسته و به آرامی پوست نازکش را جدا می کنیم و مکعبی خرد می کنیم. گوجه را به تابه می افزاییم و با هم تفت می دهیم.

مرحله هشتم

زمانیکه گوجه فرنگی نرم و له شد، سیب زمینی سرخ کرده را کف تابه ریخته و قلقلی ها را روی آنها می چینیم. حالا ۱ لیوان آب روی مواد ریخته و درب تابه را گذاشته تا با حرارت ملایم پخته شود. کله گنجشکی را به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.

نکته:

همراهان میریتو لازم است بدانید، افزودن آب در این غذا بسته به سلیقه هر فرد داشته و می توان میزان آب را کم یا زیاد کنید.

دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 21 اسفند 1402

نظرات شما پس از بررسی و تایید مدیر نمایش داده می شود.

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام میریتو و لینک مستقیم بلا مانع است.